Internet
har för alltid förändrat och förenklat det sätt som vi köper varor och
tjänster på. Då tjänster till sin natur skiljer sig från varor kommer
dock köp av till exempel fastighetsmäklartjänster att förbli mer
komplicerat. Dels för att det är svårare att jämföra de egenskaper som
skiljer en bra mäklare från en dålig och dels för att det inte finns ett
klart samband mellan det pris du betalar för tjänsten och det resultat
du får. Därför är det viktigt att du som uppdragsgivare är noggrann i
ditt val av fastighetsmäklare. Här är några viktiga saker att tänka på.
Många av råden är hämtade från Boverkets och Konsumentverkets gemensamma
hemsida omBoende.se.
Ta kontakt med flera fastighetsmäklare.
Prata
med flera mäklare för att få en bild av hur de tänker lägga upp din
försäljning. Hur väl känner mäklaren till området du bor? Personkemin är
väldigt viktig för att försäljningen ska flyta på. Extra viktigt är
detta i storstadsregioner som Stockholm, Göteborg och Malmö, där utbudet
av fastighetsmäklare är mycket stort och därför mycket svårt att
överblicka. Med hjälp av Boonus kan du snabbt och enkelt hitta och
jämföra de fastighetsmäklare som passar bäst för ditt uppdrag.
Kontrollera mäklaren.
Boonus
kontrollerar att samtliga mäklare är registrerad hos
Fastighetsmäklarnämnden eftersom det är olagligt att förmedla bostäder
utan att vara registrerad hos nämnden. Om du anlitar en mäklare själv
måste du alltså undersöka detta själv, till exempel genom att söka i
fastighetsmäklarregistret på Fastighetsmäklarenämndens webbplats.
Om inte mäklaren finns med i registret kan du ta kontakt med nämndens
kansli. Där kan du också få veta om mäklaren har fått någon varning.
Mäklarens upplysningsplikt.
Mäklaren
ska ge dig som säljare de råd och upplysningar som du kan behöva i
samband med din försäljning. Mäklaren ska också tala om för dig att du
ska ge köparen korrekta uppgifter om bostaden du säljer, samt tala om
för dig att bara skriftligt köpeavtal är bindande. Mäklarens
upplysningsplikt omfattar allt som kan antas vara av betydelse när du
säljer din bostad.
Mäklarens rätt till provision.
Om
du kommer överens med mäklaren om att den har ensamrätt på att hjälpa
dig med försäljningen av din bostad innebär det normalt att mäklaren har
rätt till provision
om bostaden säljs under ensamrättstiden. Det gäller även om du på egen
hand hittar en köpare. Efter det att ensamrättstiden gått ut och
uppdraget är uppsagt kan mäklaren ha rätt till provision om bostaden
säljs till någon som finns på spekulantlistan och som mäklaren har varit
i kontakt med. Det är därför viktigt att be att få en lista på alla
spekulanter av mäklaren. Allt det här ska regleras av uppdragsavtalet.
Mäklarens arbetsmetoder.
Hur
kommer mäklaren att marknadsföra din bostad; annonser i tidningar och
på Internet, vilken typ av fotografering ingår, hur ser
säljdokumentationen ut etc. Be sedan mäklaren att beskriva hur visningen
går till; ska det vara en öppen eller personligt bokad visning och hur
många ska de vara? En annan viktig fråga som påverkar slutresultatet är budgivningen; hur går den till och på vilka sätt kan man bjuda?
Om du vill ha fler tips om vad du ska tänka på kan du ladda ner "Att välja och anlita mäklare" från Fastighetsmäklarenämnden (PDF). Ännu mer information finns på Fastighetmäklareförbundet FMFs och Mäklarsamfundets hemsidor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar